Salgsbetingelser og vilkår
Ved bestilling av abonnement
Dersom du bestiller abonnement for 2024+2025 (tilbudspris kr 499) pr dags dato, får du tilsendt papirutgavene Hageguiden 11, 12 og 13 cirka 2 uker etter bestilling. Våren 2025 får du tilsendt papirutgavene Hageguiden 14, 15 og 16.
Dersom du bestiller abonnement på Hageguiden 2025 (kr 349), vil du få digital tilgang noen minutter etter bestilling. Våren 2025 får du tilsendt papirutgavene Hageguiden 14, 15 og 16.
Ordinære utsendinger skjer med vanlig brevpost fra vår distributør. Leveringstid kan variere etter hvor i Norge du bor. Tilbudet gjelder kun i Norge.
Alle som abonnerer får tilgang til alt det digitale innholdet vi har laget – inkludert digitale versjoner av tidligere utgitte (utsolgte) papirutgaver. Du kan logge inn med Vipps på hageguidenpluss.no – eller ved hjelp av passord tilsendt på e-post (kun for abonnenter som betaler abonnementet med faktura).
Som abonnent vil du også bli lagt til på vår nyhetsbrevliste, og vil motta nyhetsbrev fra Spirea.no (post@spirea.no) til den registrerte epostadressen cirka 1 gang pr uke. Dersom du ikke ønsker å motta nyhetsbrev, kan du melde deg av via avmeldingsfunksjonen i nyhetsbrevet – dette har ingen konsekvenser for ditt abonnement på Hageguiden.
Abonnementet forskuddsbetales for 1 – ett – kalenderår om gangen – og løper til det sies opp. Siste frist for oppsigelse er 15.12.2025. Etter dette vil abonnementet fornyes automatisk – du trenger ikke å bestille på nytt.
Faktura for neste periode vil være ordinær abonnementspris, p.t. kr. 399,- for 3 papirutgaver og 1 digitalt magasin. Dersom du har registrert deg med Vipps i vårt abonnementssystem Periode, vil du bli trukket automatisk på Vipps 1.1. 2026. Dersom du har valgt å få faktura, vil du motta denne i desember 2025.
NB: Abonnement på Hageguiden gjelder pr kalenderår – IKKE 12 måneder fra bestilling.
OBS: Uteblitt betaling av tilsendt faktura, gjelder IKKE som oppsigelse.
Ved kjøp av tidligere utgitte blader
Bestiller du en eller flere tidligere utgitte utgaver av Hageguiden, vil du motta tidsskriftet/tidsskriftene i posten innen cirka 2 uker. Kjøpet inkluderer ikke abonnement, og trenger ikke å sies opp. Pakken sendes som Norgespakke med sporing.
Ved kjøp av gaveabonnement
Bestiller du gaveabonnement, vil abonnementet automatisk avsluttes når den perioden det er betalt for, er over.
Partene:
Selger er Tastatore AS, Furuveien 39E, 0678 Oslo, bjornhild@hageguiden.no tlf: 41 44 09 80, org. nr: 994827626, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Betaling:
Vi tilbyr betaling med Vipps, og betalingsløsningen håndteres av det norske firmaet Periode. Betalingen for abonnementet første kalenderår blir belastet ditt kort ved bestilling. Betaling for senere år vil trekkes automatisk fra kundens Vipps-konto så lenge kunden er abonnent, på forfallsdato 1.1. (1. januar).
Levering:
Informasjon om innlogging på digitale utgivelser blir sendt på epost til den epostadressen som er oppgitt ved bestilling. Medlemsinnholdet ligger på Hageguidenpluss.no, og du kan logge inn med Vipps.
Papirutgaven av tidsskriftet Hageguiden blir distribuert til den adressen som er oppgitt ved bestilling. Distribusjon skjer via Posten, i adresserte, plastemballerte forsendelser.
OBS: Du er selv ansvarlig for å fylle ut korrekt navn og adresse ved bestilling. Forsendelser som ikke kommer frem grunnet feil adresse, kan vi ikke ta ansvar for.
Bindingstid/oppsigelse:
Abonnementet på Hageguiden forhåndsbetales for hele kalenderåret, og fornyes hvert årsskifte. Det er ingen bindingstid og du kan når som helst si opp abonnementsavtalen ved å sende en epost til bjornhild@hageguiden.no. Du kan også administrere ditt abonnement på minside.periode.no – logg inn med Vipps. (OBS: Dette gjelder kun de som har registrert sitt abonnement i Periode.)
Vi refunderer ikke betaling for forhåndsbetalte abonnementer. Manglende betaling vil ikke anses som gyldig oppsigelse.
Angrerett:
Angrerettloven gir deg rett til å angre på kjøp av et abonnementsprodukt ved å melde fra innen 14 dager etter at din bestilling er aktivert. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Her kan du laste ned angreskjema: PDF – DOCX
Ønsker du å angre avtalen, må du underrette oss om dette ved å sende en epost til bjornhild@hageguiden.no
Hvis du benytter deg av angreretten, refunderer vi betalingen vi har mottatt fra deg. Tilbakebetalingen finner sted uten unødig forsinkelse og under alle omstendigheter senest 14 dager fra den datoen hvor vi har mottatt din meddelelse om at du angrer den inngåtte avtalen.
Dersom du har mottatt tidsskriftet Hageguiden i posten, og du likevel ønsker å benytte deg av angreretten, må forsendelsen sendes i retur i uåpnet emballasje. Med andre ord: har du åpnet plastposen bladet kom i, kan du ikke returnere det.
Reklamasjon/mangel ved varen:
Reklamasjon av feil, mangler og forsinkelser ved tilsending av tidsskriftet Hageguiden, eller andre produkter, må gjøres til bjornhild@hageguiden.no snarest mulig etter at feilen er oppdaget eller burde blitt oppdaget.
Eventuelle tilbakebetalinger gjøres til den samme betalingsmåte som du benyttet ved betaling for produktet.
Behandling av personopplysninger:
Personopplysninger behandles i henhold til retningslinjene for personvern, som du kan lese her: https://hageguiden.no/personvern/
Endring av opplysninger og abonnement:
Hvis du har flyttet eller endret epostadresse i perioden mellom bestilling og utsendingen av tidsskriftet Hageguiden, må du melde fra om dette umiddelbart til bjornhild@hageguiden.no. Du kan også endre disse opplysningene selv på minside.periode.no
Om du ikke har informert om ny adresse og derfor ikke har mottatt bladet, vil den ved henvendelse bli sendt på nytt mot at du forhåndsbetaler porto.
Konfliktløsning:
Klager rettes til selger innen rimelig tid (se punkt om «Mangel ved varen»). Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.